sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Yrityksen digitaaliset kanavat



Markkinointi strategiaa suunnitellessa on tärkeää ymmärtää oman, ostetun ja ansaitun median merkitys ja sen vaikutukset lopputulokseen.

#digitaalisetkanavat #some #digitaalinenmainonta #markkinointi #digitaalinenmarkkinointi


Omat digitaaliset kanavat


Näihin kanaviin sisältyy kaikki omilla kanavalla julkaistu, itse tuotettu materiaali. Esimerkkejä tästä ovat nettisivut, blogit, omalla SoMe kanavalla julkaistu materiaali ja omakustanteisesti tuotettu materiaali.

Arviointi

Riippumatta siitä, millä alustalla omaa materiaalia jaetaan on alustalla tarjolla analysointityökaluja. Esimerkiksi Facebook tuottaa datan lisäksi erilaisia kaavioita postausten menestyksestä. Lisäksi on tarjolla muita palveluita, jotka tuottavat koottua tietoa oman materiaalin menestyksestä eri alustoilla. Näiden pohjalta on helppo arvioida minkälainen materiaali vetoaa parhaiten kuluttajiin.



Ostetut digitaaliset kanavat


Kuten itse sanasta on helppo arvata, ostettuun digitaaliseen markkinointiin sisältyy kaikki markkinointi, josta on maksettu jonkinlainen korvaus. Väistämättä ensin tulee mieleen, televisio- ja radiomainokset, mainoslehtiset, ja katumarkkinointi.

Nykypäivänä kuitenkin ostettuun markkinointiin sisältyy paljon muutakin. Esimerkiksi eri sosiaalisissa medioissa voi markkinoida maksua vastaan. Kyseisen SoMen algoritmit jakavat mainosta tietylle määrälle käyttäjiä, jotka ovat algoritmien kautta valikoituneet potentiaalisimmiksi asiakkaiksi heidän mielenkiinnon kohteiden perusteella.

Melko yleistä on myös mainonta videoblogien pitäjien kautta, tai SoMen julkisuuden henkilöiden kautta. Näille maksetaan tietty korvaus ja tarjotaan tuotteita, joita henkilöt kehuvat omilla SoMe tileillään.

Tämän lisäksi pay per click (PPC) mainokset, joita tarjoavat mm hakukoneet, jotka tuottavat kyseiset tuotteet ensimmäisien joukossa hakutuloksissa avainsanojen perusteella.

Arviointi
Samoin kuin omien digitaalisten kanavien arvioinnissa, monet alustat tarjoavat omia arviointityökaluja ja ulkoinen analysointityökalu voi myös tehdä koontityön puolestasi.

Hakukonemainonnassa esimerkiksi Googlella on Google AdWorks palvelu, joka analysoi maksettujen PPC kamppanjoiden tuloksia ja vastaavia löytyy myös muilta hakukoneilta.



Ansaitut digitaaliset kanavat

Ansaittu mainonta on kaikki sellainen julkisuus, joka syntyy word-of-mouth periaatteella. Karkeasti se on materiaali omasta brändistä tai tuotteeesta, joka ei ole itse tehtyä, kustantamaa, eikä omilla kanavilla julkaistua. Tämä on tulosta työstä, joka on tehty omilla ja ostetuilla digitaalisilla kanavilla.

Ansaittuun mainontaan sisältyy, median maininnat, SoMe maininnat ja jaot, blogikirjoitukset jne.

Sosiaalisella medialla on merkittävä ja yhä kasvava rooli ansaitussa markkinoinnissa. Kuten edellisessä blogipostauksessani käy ilmi, koettu todellisuus on monesti faktoja merkittävämpi milleniaaleille. Ystävien suosituksia somessa pidetään luotettavampina kuin yrityksen mainoksia vaikka yrityksen mainos sisältäisi enemmän faktoja ja tieteellistä tietoa kuin ystävän suositus.

Arviointi

Koska ansaittu digitaalinen mainonta tapahtuu, monella eri alustalla, sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja forumeissa, on hyödyllisintä käyttä sosiaalisen analysoinnin työkalua.

Näiden mainintojen löytäminen voi olla erittäin hyödyllistä yritykselle, sillä ne sisältävät asiakkaiden näkemyksiä ja mahdollisesti ideoita tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi.



Lähteet:

https://www.brandwatch.com/blog/define-measure-paid-owned-earned-media/
https://www.nytimes.com/2019/01/20/technology/amazon-ads-advertising.html



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti