sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Vastuullisuus tie brändin menestykseen?


Vuoden 2019 merkittävimmät brändit - raportissa käy ilmi, että brändit, jotka onnistuvat parantamaan asiakkaiden elämänlaatua ja hyvinvointia, ovat menestyjiä myös osakemarkkinoilla. 



Yllä maninitun Havas Group'in teettämän raportin tulokset perustuvat 350,000 henkilön vastauksiin 1800 eri brändistä.

Tutkimus, joka yhdistää brändin tuotettavuuden elämänlaatuun ja hyvinvointiin osoittaa, että brändit joiden ajatellaan olevan merkityksellisiä ja työskentelevät tehdäkseen maailmasta paremman paikan suoriutuvat osakemarkkinoilla paremmin kuin kilpailijansa.

Raportin mukaan 55% vastaajista uskoo, että yrityksillä on tärkeämpi rooli, kuin hallituksilla paremman tulevaisuuden luomisessa, mutta vain 33% vastaajista uskoo, että brändit todella työskentelevät tämän tavoitteen eteen.

Brittivastaajista puolet ostavat mielummin yrityksiltä, jotka keskittyvät voiton saavuttamisen lisäksi yhteiskunnallisesti merkittäviin aiheisiin. Milleniaalien keskuudessa tätä kannatti 55%.


Johnson & Johnson 


Tutkimuksessa Johnson&Johnson sijoittui ensimmäistä kertaa brändien top 10, sijalle 6. Johnson & Johnson on tehnyt merkittäviä muutoksia ja uhrannut "pyhiä lehmiään" kuunneltuaan asiakkaiden toiveita.

Uudessa sosialisen median maailmassa, jossa se miten asiat käsitetään on todellisuutta, Johnson&Johnson päätti osallistaa vanhempia tuotteiden suunnittelussa ja suhtautua tuotteisiin kuin nykypäivän start-up yritys. Sen sijaan, että olisivat vastanneet asiakkaiden huoliin tuotteissa tieteellä, he poistivat kiistanalaiset aineet tuotteista ja julkaisivat ensimmäistä kertaa brändin historiassa laajan tuotteiden sisältöluettelon. Yritys ymmärsi, että nykysukupolvi ei halua saada tieteellistä informaatiota tuotteesta vaan haluaa itse keksiä tuotteen hyödyt.


Brändin tuho yhdessä yössä

Sosiaalinen media ja sen kautta tiedonsaannin helpottuminen on muuttanut brändien rakentumista. Siinä missä imagon rakentaminen voi maksaa yrityksille maltaita ja kestää vuosikymmeniä yksi tapahtuma, tai tiedon leviäminen, voi lähettää brändin arvon syöksykierteeseen. Tässä muutamia esimerkkejä:


  • Öljyjätti BP käytti satoja miljoonia euroja luodessaan ympäristöystävällistä imagoa, joka romuttui hetkessä Meksikonlahden öljyonnettomuuden satuttua. 
  • Volkswagen, joka oli mainostanut itseään "puhtaan dieselin" myyjänä, kärähti päästömittausten väärentämisestä. Tuloksena kuluttajien halu ostaa kyseisen merkin autoja on laskenut 28% ja käsitys ympäristöystävällisyydestä 50%. 
  • SeaWorldia vastustavan dokumentin Blackfish ilmestymisen jälkeen yrityksen osakkeiden arvo laski 33% ja tulos 28%



Mitä opimme?

Havas Groupin raportti on karua luettavaa brändien omistajille. Vuodesta toiseen kuluttajien kiintymys brändeihin näyttää heikkenevän ja vastausten mukaan kuluttajat eivät välittäisi vaikka 77% nykyajan brändeistä häviäisi. 

Kuluttajat sen sijaan odottavat brändeiltä vastuullisuutta ja yhä vahvempaa roolia hyvinvoinnin ja paremman tulevaisuuden luomiseksi. Milleniaalit haluavat tulla kuulluksi ja haluavat osallistua tuotteiden ja palvelujen suunnitteluun. Arvoilla ja läpinäkyvyydellä on suurempi merkitys kuin koskaan ennen sillä milleniaalit, vaikkakin tunnistavat brändien merkityksen maailman tilan parantamiseksi, luottavat näihin yhä vähemmän. 


#brändi #HavasGroup #vastuullisuus #milleniaalit #digitalisaatio #sosiaalinenmedia #tiedonsaanti






Lähteet:

https://www.marmai.fi/uutiset/tutkimus-paljastaa-karun-totuuden-merkittava-osa-brandeista-voi-kuolla-pois-eika-kukaan-valita-6759746
https://www.marketingweek.com/2019/02/21/brands-disappear/
https://www.marketingweek.com/2018/06/27/johnson-johnson-rebrands/
https://www.tulos.fi/artikkelit/mihin-tama-maailma-menossa-6-asiaa-jotka-muuttuvat-10-vuoden-sisalla/
https://www.worldfinance.com/special-reports/the-six-biggest-brand-disasters-of-the-last-decade

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti