maanantai 8. huhtikuuta 2019







Ohjelmallinen ostaminen



#ohjelmallinenostaminen #displaymainonta #digitaalinenmainonta




"Ohjelmallisesti ostetun mainosinventaarin osuus on noussut vuoden 2013 1,5%:sta jo 26%:iin vuonna 2016...Euromääräisesti ohjelmallisesti ostettuun displaymainontaan panostettiin 36,3 miljoonaa euroa." (Ohjelmallisen ostamisen opas, IAB Finland)

Mikä on siis tämä jyrkästi nouseva trendi nimeltä Ohjelmallinen ostaminen?


Lyhyesti selitettynä ohjelmallinen ostaminen on mainonan ostaminen järjestelmiä hyödyntäen. Ostaminen suoritetaan myynti- ja ostojärjestelmien kautta. Laajasti määriteltynä ohjelmallinen ostaminen käsittää myös suoraan medialta ostetun mainonnan esimerkiksi Facebookissa tai hakukonemarkkinoinnin. 

Se tarkoittaa digitaalisen median ja kampanjoiden toteuttamista automatisoituna.  Sen ansiosta kampanja ostetaan, toteutetaan ja sen onnistumista voidaan arvioida yhden työkalun kautta. 

Ohjelmallista ostamista hyödyntäen verkkomainonta voidaan kohdentaa hyvin tarkasti ja kampanjoita voidaan ohjata reaaliaikaisesti käytettävissä olevaa dataa hyödyntäen. 

Käytössä olevien järjestelmien ja niiden tarjoaman täsmällisen datan ansiosta mainonnasta on mahdollista tehdä tuloksellista ja kustannustehokasta.


Mitkä ovat ohjelmallisen ostamisen hyödyt ostajalle?

 


https://www.mainostoimistoprecis.fi/resource/file/thumbnail/329/00000057860_00000198131.jpg
  • Mainontaa useissa eri kanavissa: Ohjelmallisen ostamisen ansiosta voidaan tarjota erilaisia viestejä monikanavaisesti ja juuri oikeaan aikaan. 
  • Tarkasti kohdennettu mainonta: Ohjelmallisen ostamisen suurin etu on se että mainosäyttöjä voi ostaa miljoonilta eri sivustoilta ja näyttää mainontaa vain silloin, kun haluttu henkilö kohdataan. Tällä tavalla pyritään tavoittamaan aidosti kiinnostuneita henkilöitä. 
  • Datan hyödyntäminen: Reaaliaikainen data ja sen hyödyntäminen kohdentamiseen on ohjelmallisen ostamisen suuri hyöty. Dataa voidaan käyttää huutokaupassa sen arvioimisessa, mikä mainosnäyttö tuo suurimman arvon mainostajalle ja mainokselle suurimman tehon. Erilaiset palvelun tarjoajat, tarjoavat valmiita työkaluja joilla tunnistetaan mm oikeat kohderyhmät. 

Ohjelmallisen ostamisen tulevaisuus


Ohjelmallinen ostaminen displaymainonnassa (desk top-, mobiili- ja in-stream videomainonta) kasvaa voimakkaasti ja varmasti tulee yleistymään yhä vahvemmin tulevina vuosina. Jo nyt Suomessa useat yritykset toimivat palvelun myyjinä ja mainonnan julkaisijona. 

Muihin digitalisiin kanaviin nähden, ohjelmallinen ostaminen on yritykselle hyödyllisempi, sillä mainontaa pystytään kohdistamaan yhä tehokkaammin ja sen tuottavuutta seurata syntyneen datan avulla. Tällä tavalla markkinoinnista muodostuu yritykselle yhä tuottavampi menoerä. 


 Lähteet:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti